Bereik meer klanten
                met betere teksten

Copywriter of tekstschrijver: wat is het verschil?

tekstschrijver of copywriter



Ik ben tekstschrijver, maar als men mij vraagt zeg ik ook vaak dat ik copywriter ben. Waarom? Ik weet niet, maar voor mijn gevoel nemen mensen mij dan meer serieus als het gaat om mijn vakgebied. Als je zegt dat je tekstschrijver bent, reageert men als snel in de trant van “oh schrijf je boeken”, of “oh wat leuk, schrijf jij songteksten”. Ik gebruik zelf tekstschrijver en copywriter maar een beetje door elkaar heen, maar ik vroeg me onlangs toch af: zit er eigenlijk echt verschil tussen het werk van tekstschrijvers en copywriters?


Wat zegt wikipedia er over?

Type je “copywriter” in de zoekmachine op internet, dan zie je bovenaan Wikipedia staan. De omschrijving die Wikipedia voor copywriter hanteert is “Een copywriter is een tekstschrijver die is gespecialiseerd in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten.” .

Doe je hetzelfde met “tekstschrijver”, dan lees je op Wikipedia “Een tekstschrijver is een schrijver van teksten van diverse aard, zoals muziek, proza, theaterstukken of cabaretvoorstellingen maar ook van teksten voor derden die bedoeld zijn als voorlichting of reclame.


Wie doet wat?

Wat Wikipedia schrijft verklaard dus wel de reacties die ik krijg als ik zeg dat ik tekstschrijver ben. Dus: tekstschrijvers zijn er voor correcte teksten en copywriters voor leuke commerciële teksten?

Daar denk ik zelf toch heel anders over. Ik schrijf niet voor een spelling- of grammatica-commissie maar voor jouw lezers. Dus mijn web- en blogteksten zijn enthousiast, toegankelijk en lekker leesbaar.

De mening dat tekstschrijvers correct schrijven en copywriters leuk schrijven, heb ik overigens veel vaker gehoord. Zijn copywriters dan misschien sexy en tekstschrijvers saai? Ben ik misschien dan toch een copywriter ;)?

Copywriters schrijven meer zoals we in het dagelijks leven met elkaar praten, want dat leest lekker makkelijk. Tekstschrijvers daarentegen houden zich veelal krampachtig vast aan alle officiële grammaticaregels.

Copywriters communiceren door middel van wervende teksten met de geïnteresseerde lezer en tekstschrijvers schrijven meer eenzijdige niet-commerciële teksten zoals jaarverslagen, nieuwsbrieven en bedrijfsmagazines.



Hoe zien tekstschrijvers en copywriters zichzelf?

Veel copywriters geven op hun website aan dat ze gespecialiseerd zijn in reclames, slogans en branding. Bij tekstschrijvers wordt meer de nadruk gelegd op webteksten, brochures of blogs.

Maar het is zeker geen vaste regel, want er zijn copywriters die net als als ik webteksten, brochures en blogs schrijven en tekstschrijvers die commercieel reclamewerk doen.


Opleiding

De meeste copywriters hebben meestal  geen specifieke opleiding tot copywriter gevolgd. Als copywriter hoef je namelijk niet net als de tekstschrijver echt taalkundig onderlegd te zijn, maar meer handig en creatief met taal.

Copywriters hebben voordat ze copywriter worden, al verschillende andere banen gehad. Daarmee hebben ze dan een enorme brede ervaring opgedaan en daardoor zijn ze in staat om veel verschillende producten en diensten voor hun opdrachtgevers tekstueel te vermarkten.


Zijn tekstschrijvers en copywriters nou verschillend of niet?

Het is echt niet zo dat tekstschrijvers uitsluitend correcte teksten schrijven en je een copywriter nodig hebt als de tekst een groot “leuk” gehalte moet hebben.

Maar copywriters doen wel meer met branding, marketing en reclame. Zoek je dat type tekst? Dan zou ik toch op zoek gaan naar een copywriter.

Voor webteksten, blogs, interviews, brochures, SEO teksten kan je zowel bij een tekstschrijver als een copywriter terecht, want het verschil is klein. Veel belangrijker is dat de persoon in kwestie je aanspreekt. Bekijk de webteksten en blogs op de website, beoordeel of de werkwijze overeenkomt met jouw eigen manier van werken en vraag eventueel referenties.

Spreekt het je aan, dan is dat de persoon die je zoekt. Of hij zich nou tekstschrijver of copywriter noemt.